UVOD
Organizacije svih vrsta su sve više usmerene na to da postignu i demonstriraju perfomanse bezbednosti i zdravlja na radu kroz kontrolu svojih OH&S rizika, a u skladu sa svojom OH&S politikom i ciljevima. Organizacije to rade u okruženju sve strožijih zakonskih zahteva, razvijanja ekonomske politike i drugih mera koje podsticu dobru OH&S praksu uz sve vecu zabrinutost zainteresovanih strana za OH&S pitanja.
Mnoge organizacije su napravile svoje OH&S preispitivanja ili provere, radi ocenjivanja svojih OH&S perfomansi. Ovakva preispitivanja ili provere ne mogu biti dovoljni da obezbede organizaciji da ove perfomanse ne samo ispunjavaju nego ce i nastaviti da ispunjavaju zakonske i zahteve politike. Da bi bili efektivni, moraju sprovesti struktuirani menadžment sistem koji je integrisan u organizaciju.
SRPS 45001 (istog sadržaja kao i ISO45001) standard pokriva menadžment OH&S-om, namenjen je da organizaciji ponudi elemente efektivnog OH&S mendžment sistema, koji se može integrisati sa drugim zahtevima menadžmenta, da pomogne organizaciji u postizanju OH&S i ekonomskih ciljeva. Ovi standardi, kao i drugi medunarodni standardi, nisu stvoreni da bi se nametnule trgovinkse barijere, kao ni da bi se uvecale ili promenile zakonske obaveze organizacije.
Ovaj standard specificira zahteve za OH&S menadžment sistem, kako bi omogucio organizaciji da razvija i primeni politiku i ciljeve koji vode racuna o zakonskim zahtevima kao i o OH&S rizicima. Namera je primena u organizacijama svih vrsta i velicina, uz prilagodavanje raznolikim geografskim, kulturnim i socijalnim okolnostima. Osnova pristupa je prikazana na slici 1. Uspeh sistema zavisi od posvecenosti svih nivoa i funkcija organizacije, a posebno najvišeg rukovodstva. Ovakav sistem omogucava organizaciji da razvije OH&S politiku, uspostavi ciljeve i procese za postizanje posvecenosti politici, preduzimanju mera potrebi za unapredenje perfomansi i demonstriranju usaglašenosti sistema sa zahtevima ovih standarda.
Sadržaj SRPS 45001:2018 (ISO45001:2018).
Предговор
Увод
1 Предмет и подручје примене
2 Нормативне референце
3 Термини и дефиниције
4 Контекст организације
4.1 Разумевање организације и њеног контекста
4.2 Разумевање потреба и очекивања радника и других заинтересованих страна
4.3 Утврђивање предмета и подручја примене OH&S система менаџмента
4.4 OH&S систем менаџмента
5 Лидерство и учествовање радника
5.1 Лидерство и посвећеност
5.2 OH&S политика
5.3 Организационе улоге, одговорности и овлашћења
5.4 Консултовање и учествовање радника
6 Планирање
6.1 Мере које се односе на ризике и прилике
6.1.1 Опште
6.1.2 Идентификација опасности и оцењивање ризика и прилика
6.1.3 Утврђивање законских захтева и других захтева
6.1.4 Планирање мера
6.2 OH&S циљеви и планирање њиховог остваривања
6.2.1 OH&S циљеви
6.2.2 Планирање за остваривање OH&S циљева
7 Подршка
7.1 Ресурси
7.2 Компетентност
7.3 Свест
7.4 Комуницирање
7.4.1 Опште
7.4.2 Интерно комуницирање
7.4.3 Екстерно комуницирање
7.5 Документоване информације
7.5.1 Опште
7.5.2 Креирање и ажурирање
7.5.3 Управљање документованим информацијама
8 Реализација оперативних активности
8.1 Планирање и управљање реализацијом оперативних активности
8.1.1 Опште
8.1.2 Елиминисање опасности и смањивање OH&S ризика
8.1.3 Менаџмент изменама
8.1.4 Набавка
8.2 Приправност за реаговање у ванредним ситуацијама и одговор на њих
9 Вредновање перформанси
9.1 Праћење, мерење, анализа и вредновање перформанси
9.1.1 Опште
9.1.2 Вредновање усклађености
9.2 Интерна провера
9.2.1 Опште
9.2.2 Програм интерне провере
9.3 Преиспитивање од стране руководства
10 Побољшавање
10.1 Опште
10.2 Инцидент, неусаглашеност и корективна мера
10.3 Стално побољшавање
Прилог A (информативан) Упутство за коришћење овог документа
Библиографија